Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Stödsamtal


Bakgrund

Psykisk ohälsa, som depression, ångest, utmattningssyndrom och andra typer av stressrelaterade besvär, är den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sverige och står för omkring 40 procent av alla sjukfall. Ofta är det en kombination av faktorer i arbetslivet och privatlivet som ligger bakom. Oavsett orsaken till besvären kan insatser från arbetsgivaren och företags­hälsan göra stor skillnad, både för individen och för arbetsförhållandena.

Skriv ut pdf
stodsamtal.pdf
Beskrivning

Stödsamtal ska vara en hjälp för medarbetaren, genom att utföraren hjälper till att sortera, diskutera och ge råd. Medarbetaren är huvudperson och ska kunna agera självständigt utifrån innehållet i samtalet. Medarbetaren har resurserna och förmågan att ta sig vidare. Utföraren agerar "bollplank" och är medmänniska, en utomstående part, som kan vara ett stöd för att hitta vägar framåt i en öppen dialog.

Stödsamtalen sker med MI (motiverande samtal) som förhållningssätt - utföraren är nyfiken, respektfull, bekräftande och ibland vägledande. Skulle medarbetaren (eller utföraren) uppleva att stödsamtal enligt denna modell inte är tillräckligt för att medarbetaren ska må bättre eller ta sig vidare, har utföraren och medarbetaren en diskussion kring hur detta ska hanteras. Ett allternativ kan vara att erbjuda handledning eller terapeutisk vägledning via Gotahälsan.

Innehåll och genomförande

Vanligen bokas tre besök med en veckas intervall.

Vid första besöket berättar medarbetaren om bakgrunden till att stödsamtal bokats samt vilka förväntningar medarbetaren har på samtalen. Utföraren informerar om förutsättningar kring sekretess, återkoppling, journalföring och tidsbokning. Utföraren gör en bedömning om stödsamtal är rätt metod att hjälpa medarbetaren. 

Riktlinjer för bedömning är:

  • Är problematiken sådan att stödsamtal kan vara hjälpsamt?
  • Är medarbetarens hälsostatus sådant att stödsamtal är aktuellt?
Återkoppling

En enkel återkoppling av samtalskontakten kan göras efter sista stödsamtalet. Återkopplingen görs enligt utarbetad mall och författas gemensamt  med medarbetaren.

Gotahälsan AB
Postadress: Jerikodalsgatan 8A, 595 30 Mjölby
Vi har mottagningar i Aneby, Mjölby, Motala och Vetlanda
Copyright © 2016 Gotahälsan AB, all rights reserved   |   » Sitemap   |   » Cookies